Sultan Pahang Diperkirakan Akan Jadi Raja Baru Malaysia

Sultan Pahang Diperkirakan Akan Jadi Raja Baru Malaysia
Tengku Abdullah ( Foto: Bernama / Dokumentasi )
Unggul Wirawan / WIR Sabtu, 12 Januari 2019 | 12:07 WIB

Kuantan-Sultan Pahang diperkirakan akan menjadi raja baru Malaysia yang akan menggantikan Sultan Muhammad V dari Kesultanan Kelantan. Namun Sultan Ahmad Shah yang sudah berusia 88 tahun akan turun tahta lebih dulu sebagai Sultan Pahang untuk memberi jalan bagi putranya, Tengku Abdullah.

Pada Jumat (11/1), Dewan Kesultanan Pahang akan bersidang di tengah pembicaraan tentang Tengku Abdullah untuk menggantikan Sultan Ahmad Shah yang sakit. Kelak Tengku Abdullah yang masih berusia 59 tahun akan layak untuk dipilih sebagai raja ke-16 Malaysia.

The Star Online melaporkan satu sumber istana mengatakan dewan kesultanan, yang diketuai oleh Bupati Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, akan bertemu di Kuala Lumpur setelah salat Jumat (11/1). Namun, sumber itu menolak berkomentar tentang apa yang akan dibahas dalam pertemuan tersebut.

Spekulasi muncul ketika Malaysia berusaha untuk memilih raja baru setelah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V, tiba-tiba mengundurkan diri sebagai raja Malaysia ke-15, atau Yang di-Pertuan Agung, pada Minggu (6/1).

Di bawah sistem rotasi lima tahun yang unik di Malaysia dengan sembilan kesultanan, giliran takhta Malaysia berikutnya adalah Sultan Ahmad Shah, diikuti oleh Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dari Johor (60 tahun), dan Sultan Nazrin Shah dari Perak (62 tahun).

Sultan Ahmad Shah dalam keadaan yang tidak sehat. Dia merupakan raja ketujuh Malaysia dari 1979 hingga 1984. Sang putra, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah menjadi bupati selama dua tahun, memainkan peran sebagai penguasa di negara bagian pantai timur.



Sumber: Suara Pembaruan
CLOSE